Jediné, čo si dosiaľ okrem nafty a vody do ostrekovača testovaný Peugeot 508 SW vypýtal, boli tri decilitre motorového oleja.
Priemerná spotreba je uspokojivá, nič v interiéri nevŕzga a nápravy nevykazujú žiadne známky únavy. Taký je náš predbežný výsledok dlhodobého testu, ktorému sme podrobili Peugeot 508 SW.
Toto robustné auto s typicky elegantným dizajnom sa predáva už druhý rok. Získalo si aj mnoho ocenení. Najlepší automobil vo svojom segmente v Španielsku či Kontinentálne auto roka v Írsku. U nás mu patrí cena Firemné auto roka 2011 v kategórii vozidlá pre stredný manažment. A náš cieľ? Zistiť, či si ich zaslúži.
Bez ľútosti
Za volantom kombi verzie SW vybavenej naftovým motorom 2,2 HDI máme v pláne najazdiť v horizonte ôsmich mesiacov najmenej 40-tisíc kilometrov. Týždenne tak musí tento Francúz zdolať vyše 1 200 km, čo dokonale zaťaží a preverí vodiča i techniku. Auto dostáva zabrať v každodennej prevádzke v uliciach Bratislavy, na diaľnici do Tatier a späť, ale bolo už aj v Mníchove, vo Varšave a nadýchlo sa tiež morského južanského vzduchu.
Cieľom je preveriť jeho skutočné kvality, a tak ho vôbec nešetríme a pri jazde sa neobmedzujeme. Robustné kombi zvláda kilometre bez zaváhania, tachometer sa pred pár dňami prehupol cez 20-tisícovú hranicu. Nápravy vozidla nevykazujú žiadne známky únavy, a to ani napriek obutiu do 19-palcových kolies a cestám horších kvalít. Bez zmien zostal aj interiér, nič v ňom nevŕzga, materiály sú bez známok únavy, a to napriek tomu, priznávame, že ich údržbe nevenujeme extra pozornosť.
Turbodieselový motor pracuje od prvých kilometrov veľmi agilne, potešilo nás zníženie priemernej spotreby. Aj keď vzhľadom na nasadenie výrobcom udávanú priemernú spotrebu 5,9 litra na 100 kilometrov nedosahujeme, údaj palubného počítača s hodnotou 7,1 litra nášmu oku lahodí. Viac než 1 600 kilogramov ťažké kombi pritom často jazdí na krátke vzdialenosti, ale aj tempom cez 200 kilometrov za hodinu.
Jediné, čo si dosiaľ okrem nafty a vody do ostrekovača testovaný Peugeot vypýtal, boli tri decilitre motorového oleja.
Pocity spoza volantu
Francúzske kombi s dĺžkou 4,8 metra sa ovláda veľmi zľahka. Všestranne nastaviteľná pozícia sedadla ponúka vodičovi dobrý výhľad do všetkých strán a ani mohutný predný stĺpik nepôsobí rušivo. Multifunkčný volant dobre padne do ruky a tlačidlami na ňom máte pod kontrolou prakticky celý multimediálny systém.
Prehľadná a spoľahlivá je tiež navigácia, i keď sa vám po slovensky neprihovorí. No predpokladáme, že táto možnosť pri modernizácii softvéru pribudne, pretože iné modely značky ju zvládajú.
Priestranný interiér s prehľadom odvezie aj päticu pasažierov, auto profituje z veľkého rázvoru a zo svojej šírky. Cestujúci sa cítia príjemne i vďaka kontaktu s okolím cez panoramatickú sklenenú strechu s plochou až 1,62 m2.
Ak máme autu niečo vyčítať, tak jedine menej odkladacích priestorov pre vpredu sediacich pasažierov, a to hlavne na stredovej konzole. Zišli by sa aspoň dve – tri drobné priehradky, napríklad na mobil či mince.
Batožinový priestor s objemom 660 litrov má dvojitú podlahu, oká na fixovanie nákladu pružnou sieťou. Po sklopení sedadiel vzniká v aute rovná ložná plocha a prepravný priestor s objemom až 1 865 litrov.
Suverén na cestách
Označenie nášho testovaného voza skratkou odvodenou od známeho termínu Grand Turismo naznačuje, že 508 je predurčená na dlhé cesty aj na kľukaté serpentíny. Zodpovedá tomu tiež konštrukcia podvozka. Predná náprava má dve trojuholníkové ramená, čo umožňuje dosiahnuť vynikajúcu smerovú stabilitu a presnosť riadenia. Pruženie je kompromisne tvrdé, vodič cíti istotu, posádka sa vezie v povestnom francúzskom pohodlí. Dlhodobý test pokračuje a uvidíme, ako sa zatiaľ suverénnemu Francúzovi bude ďalej dariť.
Snímky: Vladimír Dimov