Je to technológia zo stíhačiek. Takzvaný head-up displej premieta dôležité údaje na čelné sklo. Dnes sú v autách čoraz častejšie ako v minulosti a dostávajú sa aj do nižších tried. Často sú farebné, zobrazujú šípky z navigácie a ukazujú rýchlosť či správny moment zaradenia ďalšieho prevodového stupňa. Jaguar navyše plánuje na premietanie využiť celé čelné sklo, nie len jeho časť ako doteraz.
Prvé primitívne systémy head-up displejov sa začali objavovať okolo druhej svetovej vojny. V šesťdesiatych rokoch sa začali presadzovať vo vojenskom letectve a v nasledujúcom desaťročí aj v civilnom. Prvé produkčné auto, ktoré dostalo head-up displej, bolo v roku 1988 Oldsmobile Cutlass Supreme.
Head-up displej majú dnes luxusné autá, ako BMW, alebo v prevedení s projekčným sklíčkom napríklad aj Peugeot. Avšak ak by ste chceli, môžete si kúpiť projekčný displej aj do „starej škodovky“, výrobcovia príslušenstva ich ponúkajú aj ako doplnok.
Britské značky Jaguar a Land Rover, ktoré patria pod jednu strechu, sa chvália novinkou zvanou Virtual Windscreen. Pri nej sa celé čelné sklo premení na priehľadný displej, na ktorý možno premietať ľubovoľné informácie. Napríklad na okruhu ideálnu stopu alebo v závodných hrách obľúbený záznam vašej najlepšej jazdy. Displej tak spojí realitu s virtuálnym svetom. Zobrazovať bude možné aj bežnejšie informácie, ako údaje o rýchlosti, varovanie pred nebezpečenstvom alebo navigačné inštrukcie.
V bežnej prevádzke potom môže čelné sklo zobrazovať akési vodiace čiary pre presnejšie prejazdy úzkymi priestormi alebo naopak brzdné zóny dopočítané podľa rýchlosti vozidla. To by malo pomôcť znížiť riziko nehody kvôli nedodržaniu bezpečného odstupu.
Priehľadný displej nie je veľkou novinkou. Test produktu, ktorý ho mal, si môžete pozrieť tu. Zložitejšie bude zobrazovanie spojiť správne s realitou.
František Dvořák