StoryEditor

Čo ukáže automobilová šou vo Frankfurte nad Mohanom

05.09.2005, 00:00

61. medzinárodný autosalón Frankfurt nad Mohanom
o Termín pre verejnosť
od 17. do 25. septembra 2005. Výstavisko je otvorené od 9. do 19. hodiny.
o Vstupenky
všedný deň 13 eur, víkendové dni 15 eur, študenti a deti 7,50 eura, handicapovaní ľudia 5 eur, popoludňajšia vstupenka pd 15. hodiny (iba od 19. do 23. septembra) 8 eur
o Parkovanie pre verejnosť
je označené Rebstockgelände
Viac informácií www.iaa.de

Nissan Micra
Debutom automobilu Micra C+C chce japonský Nissan otvoriť najnovšiu kapitolu úspešného príbehu Micra. Vďaka svojej šikovnej sklápacej streche umožňuje Micra C+C jeho majiteľom to najlepšie z oboch alternatív: čerstvý vzduch, ak to počasie umožňuje a ochranu pevnej strechy, ak je nevľúdne. Avšak Micra C+C zavádza ešte ďalší prvok, ktorý je vo svojej triede jedinečný -- celá strecha je sklená, takže potešenie zo živlov je možné vychutnať aj v zimnom období. Samotná pevná strecha je umelecké dielo. Prostredníctvom ovládania na jeden dotyk a automatického zatvárania a otvárania trvá sklopenie na spôsob lastúry pod dvojitým závesom veka batožinového priestoru len 22 sekúnd. So sklopenou strechou má batožinový priestor objem 225 litrov a táto kapacita sa zvýši na 457 l, ak je strecha rozložená. Pohon C+C zabezpečuje 1,4 litrový benzínový motor a nový 1,6 l, ktorý je aj v novej Micre 160SR (výkon 81 kW, 110k). Dodávky zákazníkom sa začnú v novembri.

Citroën C-SportLounge
Značka Citroën predstaví svoju výstavnú premiéru -- Concept car pod názvom C-SportLounge. Plynulé línie karosérie a dlhá strecha konceptu zabezpečujú výbornú aerodynamiku, ktorej francúzska značka pripisuje veľký význam. Koeficient odporu vzduchu dosahuje úroveň Cx = 0,26. Dopredu vysunuté čelné sklo nadväzuje bez prerušenia línie na panoramatickú strechu, a tak ponúka veľkú presklenú plochu s lepšou viditeľnosťou i prechodom svetla. Zadné dvere sa otvárajú opačne. Vďaka veľkému vnútornému priestoru je C-SportLounge predurčený na dlhé cesty. Dizajn interiéru je inšpirovaný kokpitom lietadla. Jeho vzhľad umocňuje osobité spracovanie prístrojového panelu. Vodič sedí v polohe pilota, pričom jeho sedadlo je spojené so stredovou konzolou, čo mu umožňuje pri ľubovoľnom pozdĺžnom nastavení sedadla, aby mal na dosah ruky radiacu páku, aj ovládače klimatizácie. Vďaka volantu s pevným stredom sa vodič môže plne sústrediť na jazdu.

Audi Q7
Typickým znakom Audi Q7 z kategórie SUV sú v línii zakrivená strecha a osobitý pomer vysokej plochy bokov a plochého pásu okien. Q7 meria päť metrov a má rázvor tri metre. Pasažieri profitujú z komfortného priestoru, pričom v Q7 sa dá využiť 28 konfigurácií usporiadania sedadiel a úložného priestoru. V troch radoch sedadiel nájde miesto sedem pasažierov. Oba zadné rady sa dajú na plocho sklápať, takže vznikne ložný priestor až 2 035 litrov bez toho, aby sa sedadlá museli vyberať.
Zákazníci si môžu vybrať jeden z dvoch výkonných motorov. K dispozícii je agregát 4,2 V8 s priamym vstrekovaním benzínu FSI, ktorý vyvinie maximálny výkon 257 kW (350 k) a mobilizuje maximálny krútiaci moment 440 Nm. Druhou alternatívou je dieselový motor 3,0 V6 TDI so vstrekovaním Common Rail najnovšej generácie a vstrekovačmi Piezo-Inline. Dosahuje výkon 171 kW (233 k) a krútiaci moment 500 Nm. Prenos sily pri oboch motoroch sprostredkúva 6-stupňová automatická prevodovka tiptronic. Samozrejme, Audi Q7 disponuje aj stálym pohonom všetkých kolies quattro, ktorý sa uplatňuje už 25 rokov -- majú ho vyše dva milióny sériovo vyrobených automobilov Audi.
Pred spustením sériovej výroby absolvuje Audi Q7 niekoľko miliónov testovacích kilometrov po celom svete v extrémnych, ale aj bežných podmienkach. Extrémna zaťažkávacia skúška je naplánovaná na trase od juhu Afriky až po známy nemecký okruh Nürburgring.

Volvo C70 druhej generácie
Druhá generácia kabrioletu Volvo C70 bude mať na rozdiel od predchodcu trojdielnu skladaciu strechu hardtop s elektrohydraulickým ovládaním. "Podarilo sa nám vytvoriť atraktívny kabriolet, ktorý sa stlačením gombíka premení na rovnako elegantné kupé. Zákazník tak dostane dve autá v jednom. Obidve s miestom pre štyri dospelé osoby," povedal Hans-Olov Olsson, prezident spoločnosti Volvo Cars.
Pri vývoji a príprave výroby automobilka Volvo spolupracovala s talianskou karosárňou Pininfarina. Starostlivo konštruovaný skelet s mnohými výstužnými prvkami zabezpečuje neobyčajnú tuhosť karosérie -- až dvojnásobnú oproti prvej generácii. Eliminuje tak hlavnú principiálnu slabinu kabrioletov -- tuhá karoséria prispieva k dobrým jazdným vlastnostiam a vytvára základ pre vysokú úroveň pasívnej bezpečnosti. Od začiatku výroby na jar 2006 budú pre kabriolet Volvo C70 k dispozícii tri benzínové motory. Základné päťvalce s objemom 2,4 litra majú výkony 103 a 125 kW (140 a 170 k), turbokompresorom prepĺňaný motor T5 pri objeme 2,5 litra dosahuje výkon 162 kW (220 k). Do konca roka 2006 ponuku rozšíri päťvalcový turbodiesel 2,4 litra s výkonom 132 kW (180 k).

Opel Vectra OPC
Opel nepoľavuje vo svojej ofenzíve -- rodinu výrazné športovo ladených modelov OPC (Opel performance Center) onedlho obohatí Vectra OPC s motorom 2,8 V6 Turbo (výkon 188 kW, 255 k), ktorý umožní novej Vetre rýchlosť až 260 km/h. Na niektorých trhoch európskych krajín sa tento dynamický automobil objaví iba o niekoľko týždňov neskôr. Vyrábať sa bude vo dvoch karosárskych verziách -- ako päťdverový liftback Vectra GTS a priestranné kombi Vectra Caravan. Opel Vectra OPC je svetovo prvým sériovým automobilom, ktorý prichádza s druhou generáciou elektronicky riadeného podvozka IDSPlus. Jeho hlavným prvkom je systém adaptívnej regulácie tlmičov CDC (Continuous Damping Control), ktorý efektívnejšie minimalizuje nakláňanie karosérie v zákrutách, prechádzaných vysokou rýchlosťou. Podobným podvozkom sa v súčasnosti môže pochváliť iba niekoľko superšportových automobilov od malosériových výrobcov.

Opel Astra TwinTop II
Opel po úspechu modelov Astra hatchback, kombi Astra Caravan a Astra GTC uvedie originálne kupé-kabriolet Astra TwinTop. Elegantný štvormiestny model s technicky ojedinelou pevnou elektro-hydraulicky rozkladacou strechou sa objaví na budúcu jar. Najcharakteristickejším prvkom novej Astry TwinTop je trojdielna pevná strecha, ktorá sa pomocou kinematického systému zloží do priestoru za zadnými sedadlami. Ak je strecha vysunutá, ponúkne batožinový priestor s objemom približne 440 litrov. Aj po zložení strechy a premene elegantného kupé na nemenej atraktívny kabriolet má batožinový priestor stále objem vyše 200 litrov. S dĺžkou 4,5 metra dosahuje Astra TwinTop dimenzie porovnateľné s kabrioletmi strednej triedy. Rozloženie alebo zloženie strechy Astry TwinTop (stačí stlačiť ovládač na prístrojovom paneli alebo na diaľkovom ovládači) trvá necelých 30 sekúnd.
Nové kupé-kabriolet ťaží z vyspelej techniky modelov Astra tretej generácie. K jeho prednostiam patria špičkové motory -- štyri zážihové s výkonom 105 k až 200 k a moderný turbodiesel "common-rail" 1,9 CDTI s výkonom 150 k. S najvýkonnejším agregátom -- preplňovaným zážihovým štvorvalcom 2,0 Ecotec Turbo s výkonom 200 k, dosiahne Astra TwinTop rýchlosť vyše 230 km/h.

Jaguar XK -- nová generácia
Tradičný športový model značky Jaguar prichádza do Frankfurtu po deviatich rokoch v úplne novej podobe. Celohliníková karoséria má podobnú konštrukciu ako luxusná limuzína Jaguar XJ. Vďaka tomu sa podarilo pri zachovaní vonkajších rozmerov (dĺžka 4,79 m, šírka 2,07 m) dosiahnuť výrazne nižšiu pohotovostnú hmotnosť 1 595 kg. Dizajn karosérie s usporiadaním sedadiel 2+2 vychádza zo štúdie Jaguar Advanced Lightweight Coupe, ktorá mala svetovú výstavnú premiéru v januári na autosalóne v Detroite a európsku v marci na salóne v Ženeve. Spočiatku bude k dispozícii iba jeden motor -- benzínový V8 s objemom 4,2 litra. S výkonom 219 kW (298 k) umožňuje novému kupé zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 6,2 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. V druhej polovici roka 2006 bude nasledovať verzia R, poháňaná motorom V8 s mechanickým kompresorom a výkonom 293 kW (400 k). Jaguar XK novej generácie sa začne predávať na jar roku 2006, niekoľko mesiacov po kupé bude nasledovať kabriolet -- opäť s klasickou plátennou strechou, ovládanou elektrohydraulicky. Okrem kompresorom prepĺňaného motora V8 4,2 litra bude neskôr na výber aj menší osemvalec s objemom 3,6 litra.

Nový Civic pre Európu
Nová Honda Civic ôsmej generácie by mala znamenať návrat k predchádzajúcej filozofii, keď táto japonská automobilka ponúkla vynikajúce motory uložené na vynikajúcich podvozkoch, pričom karosérie vyžarovali športový imidž. Nový Civic je preto širší a nižší než jeho predchodca, ktorý sa na trhu príliš nepresadil. Pripomeňme, že prvú generáciu modelu Civic uviedli do predaja v roku 1972 a odvtedy prešiel viacerými vývojovými zmenami. Vždy si zachoval pozíciu najúspešnejšieho automobilu, vyrábaných v Honde. Ôsma generácia si prakticky zachováva všetky štýlové charakteristiky konceptu, ktorý prvý raz predstavili na jar na autosalóne v Ženeve. Nový model sa do predaja na všetkých európskych trhoch dostane začiatkom budúceho roku. Z motorov si zákazníci môžu vybrať benzínový s objemom 1,4 litra a výkonom 61 kW (83k), ďalší benzínový (1,8 litra, 103 kW/140k) alebo naftový (2,2 litra, 103 kW/140k). Všetky v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. K dispozícii bude (len pre benzínové motory) aj 6-stupňová automatická prevodovka. Batožinový priestor má objem 485 litrov. V športovo vyzerajúcom aute takáto flexibilita a variabilita sedadiel i úložných priestorov je prekvapujúca.

Mao Landwind
Automobilová Európa stavia na techniku, tromfom čínskej konkurencie má byť cena. Ako asi bude vyzerať súboj po vstupe čínskych automobilov na európsky trh ukazuje príklad Mao Landwindu, verjnej kópie starého Oplu Frontera. Na frankfurtskom autosalóne si možno objednať za cenu od 17-tisíc eur. Podľa nemeckej štátnej televízie ZDF bola sa dodávka prvách dvesto kusov rýchlo rozobrala "napriek mizernému interiéru, dlhému radeniu a zastaralým motorom". Mao Landwind nie je jediný pokus útok na európsky trh. V stánku Happy Emissary sa vo Frankfurte predstaví malé mestské auto -- možno vyzerá ako sovietsky prototyp z 80. rokov, ale za 4,3-tisíca eur má šancu na úspech.
Všeobecne sa očakáva postupné zlepšenie kvality aj povesti čínskych automobilov a potom podľa bývalého vrchného ekenóma BMW Helmuta Beckera budú musieť európske značky urobiť zásadné zmeny: "Buď presunú výrobu do krajín s lacnejšou pracovnou silou alebo budú viac pracovať a dostávať za to menej peňazí." Európske reakcie sú však zatiaľ rôzne. "Radšej by som si kúpil ojazdené ako lacné auto", tvrdí európsky šéf Fordu Lewis Booth a súhlasí s ním aj šéf Volkswagenu Bernd Pischtsrieder. Naopak Renault začal vyrábať a úspešne predáva veľký model Dacia Logan.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. november 2024 12:22