StoryEditor

So sendvičom na podlahe

27.11.2005, 23:00
Vravieva sa: keď si povedal A, povedz aj B. Otázka však môže znieť aj tak, prečo B, keď je tu A? V súvislosti s novinkou nemeckej automobilky Mercedes-Benz - lebo o nej je reč - platí, že B využíva prednosti overených koncepcií a zjednocuje ich do zaujímavého samostatného celku. Na trh sa dostal cestovný automobil, vhodný najmä pre rodiny, ale aj dynamických ľudí, respektíve podnikateľov.
Prednosťou tohto auta je sendvičová koncepcia podlahovej časti karosérie, ktorú už Mercedes využil pri modeli triedy A. Konštruktéri umne usporiadali motor s prevodovkou čiastočne zospodu kabíny, čím sa im podarilo získať pre pasažierov na predných sedadlách viac priestoru. V prípade nárazu chráni posádku nezvyčajne veľká ochranná zóna a motor sa posunie pod kabínu. V nej je dosť priestoru pre ramená i nohy, pričom z auta majú vodič i spolucestujúci dobrý výhľad. Keďže rázvor (2,78 m) je dosť veľký, medzi prednými a zadnými sedadlami vznikol (napriek dĺžke karosérie "iba" 4,27 m) solídny priestor na kolená aj pre vyššie postavy.
Z vanu dodávka
Zadný rad sedadiel je demontovateľný a v spojení s výškovo nastaviteľným dnom batožinového priestoru vznikne v prípade potreby zaujímavo dimenzovaná plocha na uloženie rozmerných predmetov. Z pohodlného cestovného vanu tak veľmi rýchlo vznikne praktická dodávka. Z pôvodných 544 litrov dokáže Mercedes B ponúknuť - ak sa demontujú zadné sedadlá a sedadlo spolujazdca vpredu - batožinový priestor až 2 245 litrov. V tom prípade môže byť náklad dlhý až tri metre. Praktické je červené svetlo na výklopných zadných dverách, ktoré v noci signalizuje pozíciu auta. V spodnej časti osvetľuje nakladací priestor biele svetlo.
Rozpaky nad rýchlosťami
Anatomicky tvarované predné sedadlá spoľahlivo držia telo pri prejazde ostrých zákrut a vtipne sú riešené dva výškovo výklopné detské sedáky integrované v zadných sedadlách. Palubná doska je klasická mercedesácka, na volante je ovládanie audiosústavy a informačného displeja. V testovanom modeli sme nemali tempomat, ani pozdĺžne nastaviteľný volant a prekvapilo nás nepresné radenie rýchlostí. Namiesto jednotky "skočila" trojka a rozjazd na križovatke bol kostrbatý. Odhliadnuc od týchto chybičiek krásy sme boli s "béčkom" veľmi spokojní. Okrem priestorného a dostatočne variabilného interiéru určite patrí k silným stránkam tohto vozidla najmä motor.
Dobré zrýchlenie, príjemná spotreba
Pod kapotou sme mali dieselový agregát CDI s objemom dva litre, ktorý disponuje výkonom 80 kW a veľmi dobrým zrýchlením. Vysoký účinok bŕzd nám dovoľoval razantnú jazdu, a keďže aj podvozok bol dobre vyladený, mohli sme si dovoliť i nečakane rýchle prejazdy zákrut. Práve v spojení s markantným zrýchlením sme pohodlne predbiehali pomalšie autá i v kopcovitom teréne, hoci na druhej strane pri takomto štýle jazdy stúpla priemerná spotreba približne o liter oproti údaju výrobcu.
Po naplnení nádrže deklaroval displej palubného počítača dojazd 800 km. V meste počas hustej premávky sa spotreba pohybovala okolo 7,7 l/ 100 km, pri ustálenej stodvadsiatke sme ju udržali na 6,2 l a celkový priemer po tisíc kilometroch bol 6,7 l na sto kilometrov. V technickom preukaze je uvedený oficiálny priemer 5,6 l.
Naše odporúčanie
Na Mercedese B možno oceniť najmä príjemné cestovanie, minimálny hluk v kabíne, dostatok vnútorného priestoru a variabilitu usporiadania interiéru. Pri parkovaní kolmo k chodníku však treba zvýšiť opatrnosť, lebo svetlá výška je prekvapujúco malá. Iste je to daň veľmi dobrej aerodynamike. Pri otázke, kto vlastne patrí ku konkurentom pre Mercedes-Benz B, sme zostali na rozpakoch, lebo by to mohla byť Mazda5 alebo SEAT Toledo či Peugeot 307 SW, alebo Honda Civic... No model triedy B je výnimočný práve tým, že má z každého z nich trošku.
Cena základného modelu B150 s benzínovým motorom 1,5 je 840-tisíc korún, testovaný dieselový dvojliter B 180 stojí 940-tisíc a najdrahší s označením B 200 na 1,080 milióna Sk.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Mercedes-Benz B 150 170 200 180 CDI 200 CDI
Objem motora, cm3  1498 1699 2034 1991 1991
Výkon, kW/k

70/95

85/116

100/136

80/109

103/140

Krútiaci moment, Nm 140 155 185 250 300
Max. rýchlosť, km/h 175 185 190 180 195
Zrýchlenie 0 – 100 km, s  13,5 11,7 10,6 11,8 10
Komb. spotreba, l/100 km 6,6 6,8 7,2 5,6 5,6
(motory sú vybrané náhodne)
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
15. november 2024 18:31