Na prvý pohľad je to bežná, kompaktná Mazda 3. Presne taká, akú poznáme už bezmála štyri roky. Ak si však všimnete detaily, napríklad nárazníky s veľkými prieduchmi a integrovanými spojlermi, obrovské osemnásťpalcové kolesá alebo koncovku výfuku s priemerom možno až desať centimetrov, začnete tušiť, že sa v nej skrýva silný výkonový potenciál.
V tomto prípade nejde len o ilúziu. Auto vás svojím temperamentom skutočne dostane, a to už na prvých kilometroch. S Mazdou 3 MPS sme jazdili presne týždeň a verte nám, len veľmi neradi sme sa s ňou lúčili. Podľa nášho názoru ide totiž z hľadiska Value and fun for Money o najlepšiu Mazdu od čias Mazdy 323 GTX Turbo zo začiatku deväťdesiatych rokov. Zabudnite na konkurenčné modely s označením GTI, RS alebo OPC! Na Mazdu 3 MPS nemajú cenou ani výkonom.
Nečakaná sila
Pod kapotou je radový štvorvalec so zdvihovým objemom 2,3 litra. Má šestnásť ventilov s variabilným sekvenčným časovaním, priame vstrekovanie benzínu a turbodúchadlo s premenlivou geometriou. V praxi to znamená neskutočne silný agregát dodávajúci autu temperament rovnajúci sa autám kalibru Porsche či Audi série RS. Kto by to od nenápadného rodinného hatchbacku s piatimi dverami čakal?
Dobré je, že Mazda 3 si aj v najsilnejšej verzii MPS ponechala variabilitu a priestrannosť svojej karosérie. Veziete deti na prázdniny alebo potrebujete presťahovať svokra? Žiaden problém, základný objem batožinového priestoru auta ochotne narastá sklápaním sedadiel a náklad do kufra sa dobre nakladá cez nahor sa otvárajúce zadné dvere. Sedadlá sú masívne už aj na pohľad, predné majú veľké bočnice, ktoré spoľahlivo držia telo v zákrutách. Súčasťou základného vybavenia je prakticky všetko, doplatiť si môžete len za metalický lak karosérie.
Prístrojovka nepôsobí rýdzo športovo, potenciál auta pripomínajú azda len budíky s červeným číslovaním do 280 km/h a modrým podsvietením. Ukazovateľ teploty a tlaku oleja alebo atmosfér turbodúchadla by však iste aspoň trochu navodili pretekársku atmosféru.
Volant pevne v rukách
Mazda 3 MPS má prednú poháňanú nápravu. Dobrá kinematika prednej nápravy sa snaží čo najlepšie preniesť extrémny výkon motora na vozovku. Problémy cítiť azda len pri prudkom rozbehu, efektívny preklz kolies stráži elektronika. Pravda, volant treba držať pevne v rukách. Široké, osemnásťpalcové kolesá totiž dokážu pri zábere napríklad na zvlnenej vozovke poriadne s autom zakývať. Najsilnejšia kompaktná Mazda je v zákrutách suverénna, na diaľnici prekvapí kultivovaným a tichým chodom, a to aj pri vyšších rýchlostiach. Výhodou turbomotora je jeho sila a efektívnosť. Ak auto nenaháňate, uskromní sa so spotrebou sedem litrov benzínu na sto kilometrov. Ak máte chuť sa vyblázniť, vypýta si bez hanby aj trojnásobok. Za tie zážitky to však stojí, aj keď, napríklad, my sme v nádrži nechali mesačné vreckové. Nedalo sa odolať.
ZÁKLADNÉ ÚDAJE:
Motor: 2,3 MZR DISI Turbo
Max. výkon: 191 kW (260 k)
Max. krút. moment: 380 Nm
Zrýchl. 0 - 100 km/h: 6,1 s
Max. rýchlosť: 250 km/h
Rozmery: 4,43 x 1,76 x 1,46 m
Rázvor: 2,64 m
Pohot. hmotnosť: 1 485 kg
Komb. spotreba: 9,7 l/100 km
Batožinový priestor: 290 l
PLUSY:
Motor a podvozok
Variabilita a komfort
Výhodná cena
MÍNUSY:
Nevýrazný športový vzhľad
Malý batožinový priestor