Nové automobily, dlhonohé modelky, sťažnosti na malý odbyt áut v Európe a na vysoké výrobné náklady. A to dokonca aj v bývalom východnom bloku. Taký je tohtoročný parížsky autosalón, ktorý potrvá ešte do 15. októbra.
"Východná Európa už nie je taká lacná ako pred piatimi či šiestimi rokmi," sťažuje sa Colin Dodge, viceprezident firmy Nissan Motor.
Na vyšponované výrobné náklady spôsobené vysokou cenou surovín a drahou pracovnou silou poukazujú i jeho kolegovia z firiem Toyota a Honda. Dokonca v Európe podľa nich prebieha cenová vojna. Znížením cien sa pôvodné európske značky ako napríklad Volkswagen snažia vytlačiť japonských konkurentov. Zisky sú preto nízke a dlhodobý cieľ Hondy zvýšiť svoju maržu na päť percent vidia experti ako priveľmi ambiciózny. Je tu už "dosť plno", hodnotí situáciu na trhu Dodge.
Hrozba z ázijského teritória
Na japonských výrobcov začína okrem toho tlačiť i čínska konkurencia. "V budúcnosti tu bude čínska hrozba, to nemôžeme poprieť," hovorí K. H. Ahn, viceprezident automobilky Hyundai. Číňania, ktorí doteraz dovážali do Európy a Severnej Ameriky len niekoľko vozidiel ročne, sa tento rok predstavili na parížskom autosalóne po prvý raz. Majú veľké plány: Shanghai Automotive Industry chce začať na budúci rok vyvážať vo veľkom autá do Anglicka a o rok neskôr na starý kontinent. Nasledovať by ju mala i pekinská Being Automotive. Pritom cena čínskych vozidiel by mala byť nižšia, než za akú ponúka svoje výrobky konkurencia. Podľa štúdie poradenskej spoločnosti PricewaterohouseCoopers budú za štyri roky Čína, Rusko, India a Brazília vyrábať viac než polovicu svetovej produkcie automobilov.
Otázka prežitia
Automobilky v Európe i Spojených štátoch preto znižujú náklady na pracovnú silu, spájajú sa do aliancií a používajú totožné dielce do rôznych modelov automobilov.
Volkswagen chce napríklad znížiť mzdové náklady predlžením pracovného času bez zvýšenia platu. Honda, Hyundai a Toyota vyrábajú autá v "lacnejšej" východnej Európe či Turecku. (Hyundai má začať tento rok s budovaním továrne v Česku.) "Je to hlúpy nápad," tvrdí Dodge. Podľa neho sa už výroba lacných automobilov vo východnej Európe jednoducho neoplatí. Tvrdí, že lacné vozidlá má zmysel vyrábať v Číne, Indii a možno na Blízkom východe.
Nižšie mzdy vraj nevyvážia náklady na stavbu novej továrne, ktoré sa pohybujú okolo pol miliardy dolárov. Nissan preto radšej rozšíri výrobu v terajšom podniku v Sunderlande vo Veľkej Británii z terajších 375- na 520-tisíc áut ročne. Nissan však navyše ťaží z aliancie s francúzskou značkou Renault. Spájanie kedysi samostatných značiek a používanie spoločných dielcov na jednotlivé modely automobilov je v súčasnosti pre výrobcov otázkou prežitia.